DRIES VAN NOTEN 1-100

DRIES VAN NOTEN 1-100


Honderd modeshows, het doet wat met een mens, zelfs met een bescheiden ontwerper als Dries Van Noten. Een mooi getal om even terug te blikken. Honderd shows, duizenden silhouetten, en nog meer unieke, zorgvuldig uitgekozen prints. Zowel mannen- als vrouwencollecties, elk twee keer per jaar. Hoog tijd voor een boek dus, twee boeken zelfs, om alle honderd shows een eervolle vermelding te geven.

24139369_10213945340923529_131534961_o            24169574_10213945340763525_9324559_o

Dries Van Noten hoeft eigenlijk geen introductie. Hij is de meest succesvolle Belgische ontwerper. Zijn merk heeft een duidelijke, sterke esthetiek, en Van Noten wijkt er niet van af. Hij is geen excentrieke, onvoorspelbare creator die elk seizoen met iets volledig nieuws op de proppen komt (à la John Galliano tijdens zijn periode bij Christian Dior) of het publiek met opzet wil choqueren. Naast een toegewijde, stabiele ontwerper toont hij zich ook een integere zakenman: Van Noten zit al lang genoeg in de business om te weten hoe hij een modelabel op een verstandige manier moet runnen.

24139903_10213945340403516_1323575066_o            24140121_10213945340563520_1620300563_o

Die compromisloosheid loont. Zijn label is gezond en winstgevend, en internationaal bekend, zelfs zonder peperdure campagnes en met een matige aanwezigheid op sociale media. Wat begon als een collectief verhaal over de Antwerpse Zes – in de jaren tachtig maakte Van Noten zijn intrede in de modewereld samen met vijf andere Belgische afgestudeerde studenten van de Antwerpse Modeacademie waaronder Ann Demeulemeester en Walter Van Beirendonck – is uitgegroeid tot een persoonlijk succesverhaal.

De twee boeken vormen samen een stukje modegeschiedenis waar de Belg voor eeuwig een patent op heeft.

De boeken zijn zowel afzonderlijk (1-50 en 51-100) als samen in een box te verkrijgen. Gepubliceerd bij Uitgeverij Lannoo. ISBN: 978 94 014 4612 9 en ISBN 978 94 014 42961

Alle foto’s © Hélène Maes